Turismul in 2014

27 ian. Turismul in 2014

 

2014 Începe cu dreptul!

După ani buni de recuperare lentă şi bugete limitate de investiţii, sectorul hotelier global a dat dovadă de un apetit puternic pentru creştere în 2013, o tendinţă care va continua şi chiar se va intensifica în 2014. Raportul EY, Global Hospitality Insights, prezintă 13 tendinţe-cheie care se așteaptă să aibă un impact major în industria hotelieră în 2014 şi anticipează o consolidare a fundamentelor economice din sector, ceea ce va sta la baza unor performanţe financiare solide în 2014. Cel mai important, companiile hoteliere au acum acces la o mai mare varietate de credite și surse de capital, provenind atât din zona publica cât și din cea privata, făcând posibilă continuarea creșterii. Astfel, în România de exemplu, CEC va acorda IMM-urilor din sectoarele productive, sănătate, turism și comerț, credite în lei pentru investiții, cu o dobânda de numai 3,62% pe an, pe baza unui grant de 20 milioane de franci elvețieni oferit de Elveția. Fiecare IMM va putea accesa un credit de cel mult 100.000 de franci elvețieni (366.330 lei), din care 70% este transferat de la buget și ulterior rambursat din grantul elvețian. Acordul de proiect „Programul Romano-Elvețian pentru IMM-uri” a fost semnat joi, 16.01.2014, de Ministerul Finanțelor Publice, reprezentat de secretarul de stat Dan Manolescu, Ministerul Economiei, reprezentat de ministru delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri și Turism, Maria Grapini, și partea elvețiana, reprezentată de ambasadorul Jean – Hubert Lebet.

Romania a ocupat locul 27 în Europa, în 2010, după contribuția sectorului ospitalității la PIB. Dar, dacă hotelierii români vor lua în calcul din timp faptul că generația Y se așteaptă să reprezinte în 5 ani jumătate din numărul de turiști la nivel mondial, veniturile realizate din turism în România ar putea creşte semnificativ. Trebuie avută în vedere dezvoltarea unor facilitați care să răspundă acestei categorii de clienți, cum ar fi aplicații pentru rezervări direct de pe smartphone, posibilitatea de a face comanda la room-service de pe tableta disponibilă în camera de hotel, programe extinse de fidelizare pe bază de comision care să prelungească cât mai mult cazarea și, bineînțeles, prezenţa intensă în social media”, spune Elena Badea, Head of Marketing, EY România. Influenţa exercitată de cheltuielile făcute de ei asupra afacerilor din industria de ospitalitate i-a determinat pe hotelieri să-şi modifice serviciile şi facilităţile pentru a răspunde mai bine cerinţelor acestora în privinţa valorii, a inovaţiei, a accesului rapid, a comodităţii şi a mobilităţii.

Anul 2013 a fost unul bun pentru industria turismului, în opinia lui Marius Berca, directorul operațional Christian Tour, care susține ca România iese din criza și românii se îndreaptă din nou către achiziția de sejururi.

„Piața și-a revenit și oamenii au început din nou să plece în vacanță. (…) Încet, încet, România iese din criză și turiștii merg din nou în vacanță. Noi am păstrat preţurile din 2012, am scos multe oferte promoționale, printre care și acel concept Dependent 72, pentru cei care sunt pregătiți să plece în ultimul moment într-o vacanţă, care a mers foarte bine”, a explicat Ministrul delegat pentru IMM, Maria Grapini. Aceasta a mai declarat sâmbăta 18.01.2014, că TVA de 9 la sută în turism ar trebui uniformizata, astfel încât să nu mai existe diferențe de taxare între alimentele servite în hoteluri dimineața și cele servite în restul zilei, când TVA creşte la 24 la sută.

Ministrul Maria Grapini a declarat, într-o conferință de presă la Arad, că va propune Guvernului ca TVA în turism să fie uniformizata la 9 la sută.

„În momentul de faţă, la cazare se plătește TVA de 9 la sută, la micul dejun, mâncarea pe care o dă hotelul, se plătește 9 la sută, dar dacă serviți cina la hotel, TVA este de 24 la sută. Adică dacă primiți salata de roșii dimineața, pe roșia aia s-a plătit 9 la suta TVA, dacă primiri salata seara, pe roșia aia TVA este 24 la sută. Trebuie uniformizată, pe undeva sunt neîndreptățiți hotelierii pentru că oamenii nu mai mănâncă seara la restaurantul hotelului, fiind mai scump, merg undeva în oraș, unde e mai ieftin”, a spus Grapini.

Ministrul a adăugat că în Bulgaria TVA este uniformizat în turism, iar operatorii din turism din România „vin și zic că ei nu au aceleași condiții și își pierd turiștii”.